تبلیغات
ماهنامه رویش - سواد خبری

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.
سواد خبری چیست؟



در موضوع سواد رسانه ای موضوعی داریم با عنوان سواد خبری.
سواد خبری در حقیقت زیر مجموعه سواد رسانه ای است.
در سواد رسانه ای بر تاثیر رسانه و پیام آن تاکید می شود؛ در حالی که در سواد خبری
اختصاصا خبر رسانه مورد توجه است.سواد خبری این توانایی را به فرد می دهد که
مرز باریک میان اطلاعات درست از نادرست را به خوبی تشخیص دهد و در انتخاب
 اخبار صحیح دچار لغزش و اشتباه نشود.یعنی همین مشکلی که در شبکه های اجتماعی
 با آن مواجهیم و مردم از جمله روزنامه نگاران نیز بدون اطلاع از صحت خبر آن را به اشتراک می گذارند.
 اشنایدر 12 نکته را برای این که یک مصرف کننده خبری آگاه و هوشمند باشیم، پیشنهاد می دهد؛
که برای آگاهی از آنها لطفا به ادامه ی مطلب مراجعه بفرمایید...

1) بدانید متنی را که می خوانید، یا برنامه ای را که می بینید، خبر است، تبلیغات است یا پروپاگاندا و ....
2) خبر را از عقیده تفکیک کنید.
3) در طول زمان، خبر را تعقیب کنید.
4) منابع خبر را ارزیابی کنید.
5) همواره از خود بپرسید آیا روزنامه نگار یا گزارشگر تمام سعی خود را برای یافتن حقیقت کرده است.
6) در اینترنت اولین لینک هیچ گاه به معنای معتبرترین لینک نیست.
7) خبر را از کانال های خبری متعدد چک کنید.
8) نسبت به اطلاعاتی که سوگیری شخصی شما را به چالش می کشد، جبهه گیری نکنید.
9) درباره رسانه خبری بر اساس خروجی خبری یا گزارش آن قضاوت نکنید. درباره خروجی خبری یا گزارش بر اساس اصول اشتباه قضاوت نکنید.
10) مصرف کننده خوب بودن در دنیای دیجیتال کار سخت و دشواری است.
11) در دنیای اینترنت، ما همگی به توزیع اطلاعات می پردازیم.
12) زمانی برای شنیدن، خواندن و تماشا کردن خبر اختصاص دهید.



طبقه بندی: علمی،
برچسب ها: رسانه، نشریه، فرهنگ رسانه، اخبار،

تاریخ : دوشنبه 12 مرداد 1394 | 02:28 ب.ظ | نویسنده : هما لاجوردی | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • کانکس